Mercedes-Benz
300 GD

€34950

Merk: Mercedes-Benz
Model: 300 GD
Carrosserie: Terrein auto
Bouwjaar: 1980
KM-stand: 346.000
Brandstof: Diesel
Transmissie: Handgeschakeld

Consignatie verkoop.


De auto is nieuw afgeleverd door Wensink in Zutphen (april 1994) en heeft tot ombouw naar klassieker met kenteken GS-JR-58 gereden.

In de winter van 2010 – 2011 is de auto omgebouwd op een chassis uit Letland en heeft een nieuw kenteken 35 -PZD-2 gekregen. Er is legaal gebruik gemaakt van de zgn. 1/3 – 2/3 regel. (1/3 = chassis, 1/3 = carrosserie en 1/3 = motor).

Derhalve chassis van 1994 omgeruild naar identiek chassis 1980.

 

BIJZONDERHEDEN:

Kenteken:    Thans 35-PZD-2, afgeleverd als 290 GD in 1994 (burgeruitvoering hulpvoertuigen voor brandweer enz) met kenteken: GS-JR-58. Sedert 2011 is er een chassis uit 1980 (Letland import) onder de carrosserie geplaatst en de auto is herkeurd door de RDW. Kentekendatum 1.1.1980. Geel kenteken met 5 zitplaatsen (was 7) Derhalve belastingvrij op legale wijze omgebouwd!  Ombouw door Romi Classic Cars te Emmeloord.

Type              Oorspronkelijk 290 GD met handschakeling 5 versnellingen 2 WD en 4 WD met een sperdifferentieel (nooit gebruikt!) 4 WD enkel nodig gehad om een ballon uit een drassige weide te verwijderen. Nu 300 GD. Aanhangermassa kan aangepast worden middels administratieve regeling RDW tot 3500 kg. (was ook 3500)

Motor           2900 cc 5 cilinder diesel. Motor is vervangen bij 318.000 km voor identieke revisiemotor (Pasman Motorenrevisie Baak) en nu dus 28.000 km oud!

Vers. Bak      De 1e versnellingsbak had veel problemen! Bij 70.000 km is deze versnellingsbak  vervangen onder garantievoorwaarden Mercedes Benz Nederland voor een identieke nieuwe versnellingsbak.

Ombouw      De auto is opnieuw gespoten in de originele kleur RAL 5003 in 2011. Idem de zwarte delen. (als origineel)

Kilometers   346.000 km vanaf nieuw. Autohistorie vanaf nieuw bekend.

 

                        Vanaf april 2011 op 1980 chassis geplaatst en aldus belastingvrij. Op 1.1.2014 geschorst voor 6 jaar inzake wijziging oldtimerregeling  Vanaf 1.1.2020 wederom uit de schorsing, groot onderhoud & APK en weer actief als oldtimer, belastingvrij en idem fijnstofheffingvrij. 

STAAT           De auto is in een goed onderhouden staat. Nieuwe MAXXIS achterbanden en de voorbanden zijn nog in een voldoende staat. De originele 290 GD revisiemotor is nu 28.000 km oud. Het zgn. ”shimmyen” van deze voorbanden is grotendeels ongedaan gemaakt door plaatsing van een nieuwe stuurdemper.  

                        Spuitwerk keurig en geen roest. Zie onderzijde deuren, felsranden, motorruimte enz. Recent nieuwe achterschokbrekers en één veer. (Zie onderhoudsboek met documenten in kopie)

                        Achterin de auto 6 bakken in demontabel RVS frame voor onderdelen.

                        Auto zeer geschikt voor: paardenliefhebber enz. Zowel met 2 WD als idem 4WB als een blok op de weg.